دانستنی ها, محصولات خانگی

چرا ایرفرایرهای جدید این روزها برای هر آشپرخانه‌ای لازم است؟

غذاهای سرخ‌شده، به عنوان پرطرفدارترین نوع غذا در سراسر دنیا با استفاده از روغن و بر اثر حرارت حاضر می‌شوند. این نوع غذاها علاوه‌بر طعم متفاوت و لذیذ، فرایند پخت سریع و آسانی دارند. اما با توجه به اینکه غذاهای سرخ‌شده بیشتر از هر نوع غذای دیگری به روغن نیاز دارند، مصرف زیاد و مکرر آنها می‌تواند عواقب غیر قابل جبرانی به همراه داشته باشد.

اما پیشرفت تکنولوژی و نفوذ آن به چرخه تولید لوازم خانگی، دستگاه‌های پخت و پز متنوعی را به این چرخه اضافه کرد. سرخ کن یکی از کاربردی‌ترین دستگاه‌های پخت و پز پیشرفته است که تحت عنوان Air Fryer (ایر فرایر) شناخته می‌شود.

ایر فرایر (سرخ کن) مکانیزم عملکرد منحصربه‌فردی دارد و تنوع غذایی زیادی را با سرعت زیاد و کیفیت مطلوب می‌پزد.
عملیات سرخ کردن در دستگاه ایر فرایر به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن طی می‌شود.
سرخ کن فرایند پخت را سریع‌تر از هر دستگاه دیگری سپری می‌کند. قیمت مناسب، دیگر عامل افزایش خرید سرخ کن است.
ایر فریر با استفاده از جریان حرارت بر سطح محفظه حاوی غذا عمل می‌کند.
هنگام پخش حرارت، تمام سطح کاسه حاوی غذا پوشانده می‌شود تا فرایند پخت به سرعت و یکنواخت انجام شود.
جریان حرارت در سرخ کن‌های مختلف، متفاوت است و برندهای تولیدکننده از تکنولوژی‌های اختصاصی خود بهره می‌گیرند.
مدل‌های بدون روغن سرخ کن دارای بیشترین محبوبیت و فروش هستند.
این دسته از سرخ کن‌ها میزان استفاده از روغن را تا بیش از ۹۰ درصد کاهش می‌دهند که درصد سلامت غذا را به استاندارترین سطح ممکن می‌رساند.

Air fryer چیست و چگونه عمل می کند؟

همان‌طور که اشاره شد، طی شدن فرایند پخت در ایر فرایر (air fryer) به این صورت است که پس از اضافه کردن غذا به کاسه و تنظیم دما و زمان دستگاه، حرارت پرفشار (متناسب با برنامه پخت انتخاب‌شده و غذای در حال پخت) از منافذ موجود در کف، کنار یا سقف محفظه، وارد کاسه می‌شود. هنگام پخت، هیچ روزنه و راه خروجی برای خارج شدن حرارت وجود ندارد؛ به همین واسطه، پختی سریع و یکنواخت خواهد داشت.

کیفیت عملکرد سرخ کن‌ها، بسته به فناوری پخش استفاده‌شده متغیر است.

فیلیپس از سیستم «Rapid Air» استفاده می‌کند. سیستم گردش حرارت سرخ کن‌های تفال «۳D Air Pulse technology» است. سرخ کن‌های قدرتمند نینجا دارای فناوری max crips هستند. سایر برندها نیز فناوری اختصاصی خود را دارند.

به‌طور خلاصه، روش استفاده و نوع عملکرد سرخ کن به این شرح است:

مواد غذایی را در کاسه (سبد) سرخ کن قرار دهید.
دما و زمان را تنظیم کنید.
کلید شروع فرایند را فشار دهید.

بعد از سپری کردن این مراحل:

حرارت وارد محفظه می‌شود.
و در مدت زمان کمی، دمای کل سطح محفظه به درجه ثابت و یکسانی می‌رسد.
که نتیجه آن پخت سریع و یکنواخت غذا است.

هواپز جزء یکی از کاربردی‌ترین وسایل در آشپزخانه است که از هوای گرم برای پختن غذا استفاده می کند. در این روش با گردش هوای گرم در اطراف غذا، یک غذای ترد و بسیار خوشمزه که زیبایی خاصی نیز دارد تهیه می‌گردد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، هواپز معمولاً بسیار کوچک است، بنابراین فضای خیلی کمی از محیط آشپزخانه را اشغال می‌نماید. همچنین هواپز به روغن بسیار کمی احتیاج دارد برای آشپزی، بنابراین غذایی که در هواپز طبخ می‌شود بسیار سالم تر از غذاهای پخته شده در سرخ کن است. بنابراین تفاوت سرخ کن بدون روغن با هواپز را می توان در سلامت غذایی که توسط هر کدام طبخ می شود نیز جستجو کرد.

 

سرخ کن بدون روغن چیست؟

سرخ کن بدون روغن وسیله ای است که دارای حرارت بسیار خوبی برای پخت غذا است. برخلاف هواپز، سرخ کن بدون روغن در هنگام آشپزی احتیاجی به هیچ گونه روغن نخواهد داشت، بنابراین غذایی که در هواپز طبخ می‌شود دارای چربی بسیار کند است علاوه بر طعم و رنگ بسیار خوبی که برخوردار است برای سلامتی نیز هیچ گونه ضرری ندارد.

 

تفاوت سرخ کن و هواپز از نظر استفاده

ابزارها و لوازم خانه به طور مداوم در حال تغییر هستند و دائما وسایل جدیدی برای پخت‌وپز و انجام سریع‌تر کارهای خانه به بازار عرضه می‌شود. این لوازم به دلیل تغییر سبک زندگی و نیاز افراد به زمان آشپزی کمتر با استقبال فراوانی نیز روبرو شده‌اند. یکی از این لوازم که در سال‌های اخیر محبوبیت بسیاری بین مردم کسب کرده، دستگاه سرخ کن است‌. سرخ کن‌ها غذاها را سریع‌تر آماده می‌کنند و با تنظیم زمان می‌توانید با دردسر کمتری یک غذای خوشمزه تحویل بگیرید؛ اما سرخ کن‌های معمولی از روغن زیادی در طبخ غذا استفاده می‌کنند که برای افراد دارای رژیم غذایی و طرفدار سبک زندگی سالم مشکل‌زا است‌. ازاین‌رو دستگاه سرخ کن بدون روغن به بازار عرضه شده است که با استفاده از چرخش هوای گرم و بدون نیاز به روغن یک غذای خوشمزه به شما تحویل می‌دهد. بسیاری از افراد با این سوال مواجه هستند که فرق هواپز و سرخ کن بدون‌ روغن چیست و ‌آیا این دو ‌دستگاه با یکدیگر تفاوت دارند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که سرخ کن بدون روغن و هواپز با یکدیگر تفاوتی ندارند و هواپز یا ایرفرایر نام دیگر سرخ کن بدون روغن است؛ بنابراین اگر در زمان خرید با این نام‌ها مواجه شدید باید بدانید که هر سه اسم سرخ کن بدون روغن،‌ هواپز و ایرفرایر برای یک دستگاه استفاده می‌شود.

آیا سرخ کن همون هواپزه؟

یکی از سوالاتی که ذهن کاربران را درگیر می‌کند این است که آیا سرخ کن همون هواپزه؟ در جواب این سوال باید بگوییم خیر. هواپز و سرخ کن دو وسیله کاربردی برای پخت و پز هستند که امکانات مختلفی دارند. نحوه کارکرد این دو شبیه به هم است اما از خیلی جهات با یکدیگر متفاوت هستند. با مقایسه سرخ کن با هواپز می‌توانید به این مهم پی ببرید. در حالت هواپزها دستگاه‌های شیشه‌ای هستند که برای پخت انواع غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند. سرخ کن نیز وسیله‌ای کاربردی است که با امکانات و ویژگی‌های بیشتر نسبت به هواپز ساخته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *