دانستنی ها, محصولات خانگی

چای ساز یا سماور برقی کدام بیشتر به کار می‌آید؟

چای ساز وسیله‌ای است که معمولا از یک کتری و یک قوری تشکیل شده است. مراحل دم کردن چای در چای ساز شبیه به سماور برقی است. شما باید ابتدا آب را با کمک المنت‌های حرارتی در کتری به جوش بیاورید و سپس در قوری چای را دم کنید. چای ساز مدل‌های مختلفی دارد:

  چای ساز استند دار: در این مدل شما یک پایه در اختیار دارید که قوری و کتری روی آن قرار می‌گیرند و گرما را از آن دریافت می‌کنند. مزیت این مدل این است که شما از قوری و کتری نیز می‌توانید به تنهایی و به صورت جداگانه استفاده کنید.
چای ساز دم آور: این نوع چای ساز طوری طراحی شده است که باید قوری را روی کتری قرار دهید و چای را دم کنید. مدل عملکرد این نوع چای ساز شباهت زیادی به سماور برقی دارد البته سماورها معمولا از شیر برای خروج راحت‌تر آب استفاده می‌کنند.
 چای ساز بدون قوری: این مدل از نظر ظاهری شباهت زیادی به کتری برقی دارد؛ با این تفاوت که شما می‌توانید در همان مخزنی که آب را به جوش می‌آورید، چای را دم کنید. این مدل معمولا قیمت کمتری دارد و فضای کمتری را نسبت به مدل‌های دیگر اشغال می‌کند. البته توجه کنید که کیفیت چای در این مدل نسبت به انواع دیگر کمتر است.

تفاوت ظرفیت در چای ساز و سماور برقی

امروزه چای‌سازها و سماورها  ظرفیت متنوعی دارند که شما می‌توانید بر اساس تعداد اعضای خانواده، میزان مصرف چای و تعداد مهمان‌ها ظرفیت مورد نظر را انتخاب کنید. اما به‌طور کلی ظرفیت سماور برقی نسبت به کتری چای‌ساز بیشتر است و سماورها در ابعاد بزرگ‌تری با مخازن حجیم‌تر تولید و عرضه می‌شوند. بنابراین اگر همیشه برای تعداد زیادی از افراد چای دم می‌کنید، بهتر است سماور برقی را انتخاب کنید. این وسیله برای شرکت‌ها و اداره‌ها نیز به‌صرفه‌تر و راحت‌تر است زیرا آب جوش و چای همیشه برای افراد فراهم است. اگر در روز به تعداد محدود و کمی چای می‌نوشید، چای‌ساز انتخاب به‌صرفه‌تری است.

تفاوت کیفیت چای در سماور برقی و چای ساز

بسیاری از ما همیشه حساسیت زیادی روی طعم و کیفیت چای داریم. چای سازها از بدنه‌های مختلفی مانند شیشه، پلاستیک و فلز طراحی شده‌اند. کیفیت چای در مدل‌های فلزی و شیشه‌ای نسبت به مدل‌های پلاستیکی بالاتر است. از طرف دیگر سماورهای برقی معمولا بدنه‌های فلزی دارند و در بعضی از مدل‌ها از قوری‌های لعابی استفاده می‌شود. این قوری‌ها در افزایش کیفیت چای بسیار موثر هستند. بنابراین می‌توانیم بگوییم که کیفیت چای در سماورهای برقی نسبت به چای‌سازها کمی بیشتر است. البته قوری‌های شیشه‌ای در چای‌ساز نیز کیفیت مناسبی را به شما ارائه می‌دهند. از طرف دیگر در سماور برقی برای دم کشیدن چای زمان بیشتری نیاز است؛ به همین دلیل کیفیت چای نیز بالاتر می‌رود.

تفاوت سرعت در چای ساز و سماور برقی

اگر همیشه مشغله‌های زیادی دارید و می‌خواهید با سرعت بالایی چای خود را حاضر کنید، چای ساز گزینه بهتر و سریع‌تری به شمار می‌رود. این وسیله المنت‌های حرارتی قدرتمندی دارد که می‌تواند در مدت زمان کمتری نسبت به سماور برقی آب را به جوش بیاورد. همچنین در چای‌سازهای استنددار به دلیل اینکه در جایگاه قوری نیز المنت حرارتی تعبیه شده است، چای زودتر دم می‌کشد. سماور برقی برای به جوش آوردن آب زمان بیشتری نیاز دارد زیرا معمولا حجم آب بیشتری را نسبت به چای ساز در خود جا می‌دهد.

تنظیم دما در چای ساز و سماور برقی

اگر هنوز به این پرسش فکر می‌کنید که چای ساز بخرم یا سماور برقی، بهتر است بدانید که چای‌سازها به خصوص در مدل‌های استنددار و نیز مدل‌های پیشرفته‌تر، امکان تنظیمات دما و زمان را برای شما فراهم می‌کنند. وجود تایمر و تنظیمات دما به شما امکان می‌دهد تا به میزان مورد نیاز و در دمای دلخواه چای را دم کنید. سماورهای برقی معمولا گزینه‌های پیشرفته‌ای برای تایمر و دما را در اختیار شما قرار نمی‌دهند. بنابراین اگر انتخاب بازه دما و زمان برای شما اهمیت زیادی دارد، می‌توانید به سراغ چای‌سازها بروید.

مصرف انرژی در سماور برقی و چای ساز

هر دو وسیله‌ای که در این مقاله آن‌ها را بررسی کردیم، با برق کار می‌کنند. اما باید توجه کنید که چای ساز برای اینکه چای را حاضر کند، نیازی به روشن ماندن مداوم ندارد و بعد از به جوش آوردن آب کتری خاموش می‌شود. اما اگر می‌خواهید همیشه چای گرم داشته باشید، سماور برقی این امکان را برای شما فراهم می‌کند. بنابراین مشخص است که سماور برقی انرژی بیشتری نسبت به چای‌ساز مصرف می‌کند. همچنین به دلیل اینکه سماور گنجایش بیشتری نسبت به کتری چای ساز دارد، برای گرم نگه داشتن حجم آب زیاد، نیازمند انرژی بیشتری است.

تفاوت قیمت چای ساز و سماور برقی

اگر می‌خواهید با توجه به بودجه خود دستگاه مناسب را انتخاب کنید، باید بدانید که هم سماور برقی و هم چای ساز در انواع مدل‌ها و قیمت‌ها در بازار موجود هستند. بنابراین بهتر است ابتدا نیازهای خود را در نظر بگیرید و بر اساس آن، مدل‌های مختلف را بررسی کنید. سپس از بین مدل‌های مناسب، گزینه‌ای که با بودجه شما مطابقت دارد را خریداری کنید. انتخاب دستگاه مناسب صرفا بر اساس قیمت ممکن است انتخاب دقیقی نباشد و نیازهای شما را به‌طور کامل برطرف نکند.

اگر بعد از یک روز کاری شلوغ به نوشیدن چای خوش‌طعم علاقه دارید، باید وسایل آن را تهیه کنید. سماور برقی و چای ساز دو وسیله محبوب و پرکاربرد هستند که برای تهیه چای می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این دو دستگاه مزایا و معایب خاص خود را دارند که شما باید با توجه به نیاز خود و بودجه‌ای که دارید، برای خرید آن‌ها اقدام کنید. برای اینکه انتخاب درستی داشته باشید بهتر است تفاوت چای ساز و سماور برقی را بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *